Translate

środa, 26 stycznia 2022

Dzienniki warsztatowe, odc. 11.

 

Frantisek Smahel, Rewolucja husycka, 2018.

       Dzień dzisiejszy powitałem dwoma przydatkami, które miałem możliwość nabyć trochę wcześniej, a dzisiaj za pośrednictwem paczkomatu, udało mi się odebrać. 

      Pierwszym, jest zestaw startowy Dungeons & Dragons w polskiej wersji językowej. Jeszcze nie wiem czego oczekuje po tym zakupie, liczę na dobrą zabawę i niezły pretekst do działania modelarskiego. Jak dla mnie dość złożony system gry, z trudnym do uchwycenia motywem spójnym z moją zwichrowaną wyobraźnią. Atrakcyjnie wydają się jasno określone mapki, system ich podziału i możliwości jakie dają przy próbie tworzenia na ich podstawie terenów. Może się okazać, że nie wkręcę się w samo granie, ale już np w wytworzenie scenografii - czemu nie ;) Przestrzeń - mam nadzieję, pozostawia sporo miejsca na rozwój, także kto wie co z tego się jeszcze będzie rodzić. 

     Drugą rzeczą, która do mnie w dniu dzisiejszym dotarła to książka, ostatni brakujący (trzeci) tom Rewolucji husyckiej, Frantisek Smahel, wymarłego już nieco wydawnictwa Napoleon V. Dobre, merytoryczne opracowanie, które skupia się na głębokiej genezie przyczyn zmian społecznych i politycznych, powstania i aktywności (w skali wykraczającej chyba nawet współczesne pojmowanie), ruchu husyckiego. Z tej książki dowiadujemy się również, jak zjawisko rewolucji husyckiej, było wykorzystywane politycznie przez władców państw ościennych, do wywierania presji w sprawach, które Czechów wcale nie dotyczyły. Także pożyteczna lektura, bardzo godna polecenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dzienniki warsztatowe, vol. 75.